zondag 30 oktober 2011

Niezen: fabeltjes en waarheden

Niezen is zo'n normaal iets dat je er niet echt meer bij nadenkt, het gebeurt gewoon!
Ik ben best wel een allergisch persoon, gelukkig niet met dieren maar wel vaak buiten in de natuur (gras, pollen, noem maar op). Je zou zeggen dat alle fabeltjes wel de wereld uit zijn rond dit thema maar soms hoor ik toch nog de grappigste dingen. Ik bespreek vandaag een paar waarheden en fabeltjes.

1. Kun je een niesbui krijgen door het epileren van je wenkbrauwen?
Ja! ik heb hier zelf last van dus ik heb hier jaren geleden al opzoekwerk naar gedaan. Bij je wenkbrauwen loopt een zenuw die naar de neus gaat, bij sommige mensen wordt dit gevoelig tijdens het epileren met als gevolg dat je telkens moet niezen. Vandaar dat ik fan ben van waxen, dan heb ik er geen last van.

2. Je moet niezen van kijken naar de zon/het licht.
Ja en nee. Deze heeft iedereen denk ik al zoooo vaak gehoord maar het grappige is dat dit niet bij iedereen zo is. Deze 'tip' werd mij op school vroeger altijd aangeraden door vriendinnetjes en ik heb het al vaak geprobeerd als een nies 'vastzat' maar het werkte bij mij niet. Als jij er wel last van hebt kan dat wel want het is iets aangeboren, 9 kansen op 10 dat je ouders ook moeten niezen bij kijken naar licht. Deze 'aandoening' heet het achooism syndroom.

En dan zijn er nog de fabeltjes:

3. Je hart stopt even tijdens het niezen.
Natuurlijk is dit niet waar, dat zou maar gevaarlijk zijn. Je hartritme kan wel even veranderen door de samenspanningen maar dat is ook alles.

4. Je ogen gaan dicht tijdens het niezen omdat je oogballen er anders uitspringen.
Nope, je ogen gaan dicht als reflex maar er zijn mensen die het toch met hun ogen open kunnen en er is bewezen dat er niks gebeurt. De man op bovenstaande foto is trouwens wel echt en hij werkt ook in een spookhuis om mensen bang te maken, hij kwam ook wel eens op tv met het guinness book of records. Wat hij kan is gewoon een 'foutje van de natuur' zeg maar.

Heb jij ooit nog andere fabeltjes hier over gehoord? deel ze zeker in de comments.

xoxo Tessa

5 opmerkingen:

Eva M. zei

Haha zo grappig ! Ik ken geen trucjes over niezen :d

Katrien zei

Hahaha dat van de oog ballen werd mij ook altijd verteld als kind, eng plaatje staat er bij!

kimmiejjjjj zei

aan peper ruiken is een trucje! ik krijg er wel een vreemd gevoel van in mijn neus, maar hoef niet echt te niezen, wel als een nies vastzit werkt dit

Steffi zei

Wat een origineel artikel! Dat van het epileren wist ik niet.

Anoniem zei

dat van die oogballen klopt,
die vent op die foto heeft dat ontdenkt door het niezen met zijn ogen open en neus toe zo is zijn ogen er uit gekomen dus het is heel belangerijk dat je je ogen sluit voor het niezen en zeker je neus niet sluiten dit kan je na gaan bij de guinis world record boek

grtjes